Osteopathie bij rugklachten

Rugklachten, vanuit osteopathisch perspectief

Rugklachten is een veelvoorkomend probleem in de dagelijkse praktijk. Over het algemeen worden rugklachten conservatief behandeld met pijnstillers, rust of fysiotherapie. Wanneer je dit medicamenteus behandelt richt je je met name op de symptomen van de rugklachten; pijn en stijfheid.

Benader je ze fysiotherapeutisch, ga je over het algemeen aan de slag met het verbeteren van de beweeglijkheid van de rug, oefentherapie ter verbetering van de belastbaarheid en stevigheid (core stability).

Osteopathie bij rugklachten is op een andere, meer holistische, manier kijken naar de klachten. Aan de hand van de anamnese (vraaggesprek) gaan we kijken welke zaken er wellicht nog meer zouden kunnen samenhangen met het ontstaan en onderhouden van de klachten. Zo vragen we onder meer naar andere fysieke klachten, doorgemaakte ziektes, operaties en klachten aan de verschillende orgaanstelsels. We proberen te achterhalen hoe de klachten mogelijk zijn ontstaan en welke factoren er bijdragen aan het ontstaan van de klachten.

Klachten, of pijn, kan je zien als een emmer die overstroomt. Allerlei factoren vullen de emmer; houding, erfelijkheid, stress, voeding, orgaanbelasting, spierspanning etc. Aan de hand van het vraaggesprek en het lichamelijk onderzoek maken we een plan hoe we de behandeling het best kunnen inzetten.

Organen en lage rugklachten

De lage rug is sterk onder invloed van organen en spanning in het klein bekken. Organen als; blaas, baarmoeder, eierstokken en prostaat, zijn nauw verbonden met het bekken en de lage rug. Functioneringsproblemen van deze organen kunnen direct klachten geven in deze regio. Hierbij kan je denken aan verzakking van blaas of baarmoeder, een prostaat probleem, blaasontstekingen, operaties in deze regio of trauma’s, zoals een bevalling.

“De lage rug is sterk onder invloed van organen en spanning in het klein bekken.”

De relaties met het bekken en lage rug kunnen zowel biomechanisch (organen liggen direct op spier- of botweefsel) zijn als neurologisch (overprikkeling van zenuwen) van aard.

Dit zijn slechts enkele lokale voorbeelden maar er zijn tal van ontstaanswijzen voor lage rugklachten. Samen kijken we wat er samenhangt met de klachten en hoe we dit het beste kunnen behandelen.

Behandelen van lage rugklachten

Afhankelijk van de ontstaansfactoren gaan we de klachten zo veel mogelijk bij de oorzaak behandelen. Met manuele (handen) technieken behandelen we organen, bindweefsel, spier- en bewegingsstelsel. Eventueel wordt de behandeling ondersteund met adviezen, oefeningen of voedingsadviezen.

Soms kan het zijn dat we samenwerken met de fysiotherapeuten of de diëtiste om elkaars behandeling te kunnen ondersteunen en zo het optimale resultaat te kunnen bereiken.

Ostopathie bij Burnout klachten

Burnout Soms kom je in een situatie terecht waarbij je lichaam het op geeft, stop zegt.  Je bent fysiek en/of emotioneel uitgeput. Buiten de psychische

Osteopathie bij Autisme

Autisme valt niet te genezen en dus ook niet middels osteopathie. De symptomen behorend bij autisme of autistiform gedrag kunnen echter wel positief worden beïnvloed.